Wat en hoe
- Ga na rond welke inhouden je wil stilstaan. Ook hier geldt de regel overdaad schaadt.
- Formuleer de doelstellingen van de vorming, vertel aan de deelnemers welke stappen je wil zetten. Ga na wat de deelnemers willen kennen en kunnen (zie tips bij opwarmers).
- Ga voor jezelf na vanuit welke visie je vertrekt en communiceer dit met de deelnemers. Je kan gebruik maken van onze visietekst om je eigen kijk op armoede en armoedebestrijding te formuleren.
- Stimuleer en creëer ruimte voor het reflecteren rond eigen houding en visie van de deelnemers. Een interactieve en ervaringsgerichte werkwijze bevordert de dynamiek.
- Durf diverse methodieken gebruiken. Ieder leert op een eigen manier. Actieve werkvormen werken voor sommigen afstotend en voor anderen verrijkend. Sommigen houden van theoretische kaders, anderen hebben meer behoefte om vanuit hun eigen praktijk te vertrekken.
- Veranderingsprocessen bij deelnemers gebeuren wanneer je werkt op
drie niveaus: kennis, houding en vaardigheden.
Enkele voorbeelden van werkvormen:
- Kennis: armoedeweb, verklaringsmodel, binnenkant van armoede, budgetoefening, ganzenbordspel, armoedequiz, platzak, ...
- Houding: brainstorm aan de hand van foto’s, de binnenkant van armoede en getuigenis met voorbeelden van de kloven, hoge ladders, stellingenspel, uitgespeeld…
- Vaardigheden: het spel 1 dag arm, participatiekoffer, …
- Ga respectvol om met getuigenissen van mensen in armoede. Bespreek wederzijdse verwachtingen en mogelijkheden vooraf. In de dialoog tussen armen en niet-armen dien je zorgzaam om te springen met harde confrontaties die weerstanden bevestigen. Werk hiervoor samen met een Vereniging waar Armen het Woord nemen. (zie lijst homepage)
De databank is slechts een aanzet. Uiteraard kan je hiermee op je eigen
creatieve en dynamische manier aan de slag.
Respecteer echter steeds het copyright van materialen die door anderen
gemaakt zijn, vermeld bij gebruik van kopie steeds auteur of makers. Deze
namen zijn steeds onderaan het materiaal vermeld.
Veel succes!